Pràctica 2: Rutes a Besalú
Hola a tots!
A continuació us exposem un parell d'activitats que es poden dur a terme tot utilitzant aplicacions com Google Maps i Google Earth. Ambdues estan pensades per al cicle superior d'Educació Primària i amb la finalitat d'ajudar als estudiants a situar-se i utilitzar les noves tecnologies per relacionar els continguts que es volen treballar.
És una activitat pensada per crear una ruta al poble que es treballa, Besalú. Us presentem les tres fases que caldria fer amb els alumnes per realitzar-la:
1. ABANS: Preparem la ruta!
La mestra proposarà als alumnes fer una excursió al poble que treballen: Besalú.
Abans d'anar-hi, els demanarà que busquin informació, mitjançant les TIC, dels llocs de més interès i que tinguin un atractiu cultural.
Els alumnes, per grups cooperatius, hauran de cercar dos llocs que els cridin l'atenció i presentar-los a la resta de companys. A continuació, el mestre idearà la ruta enllaçant els llocs que hauran proposat i, si creu oportú, n'afegirà algun de nou.
2. DURANT: Anem d'excursió.
Quan arribem a Besalú aparcarem al pàrquing de l'entrada del poble, tal com s'havia programat al mapa. Abans de baixar de l'autobús se'ls donaran les premisses i les normes que hauran de seguir:
3. DESPRÉS: Ho posem en comú!
Un cop arribem a l'aula, durant aquella setmana, es posaran en comú els mapes amb les seves imatges i els comentaris i curiositats que s'hi han anat afegint.
D'aquesta manera, podrem observar si els resultats són similars o no tenen res a veure entre ells.
A continuació, us adjuntem el mapa que hem creat com a mostra de l'activitat que es proposa anteriorment: Sortida a Besalú.
L'activitat que es proposa a continuació, és una activitat pensada per treballar Google Earth i una web, Free Maps Tools, que complementa l'aplicació i que servirà per calcular les àrees del nucli antic i de Besalú actual.
A la primera activitat s'ha fet una proposta d'una ruta. En canvi, en aquesta es proposa fer una recerca més exhaustiva sobre Besalú i la seva població.
Observant el mapa de l'activitat anterior, hem pogut veure que Besalú, com d'altres pobles medievals, ha patit un creixement de la població considerable. És per això, que hem buscat dades per contrastar aquesta informació. Una web que ens ha servit d'ajuda és l'Idescat, que ens ha ajudat a extreure algunes dades. Aquí us les adjuntem:
Veient aquesta graella, podem veure que la població des de l'any 1996 ha tingut un creixement, però no molt destacat. Així doncs, veient que no teníem referències de la població del Besalú de l'edat medieval, hem decidit fixar-nos en les àrees del poble i en com aquestes han crescut.
1. En primer lloc hem calculat l'àrea del nucli antic, fent una figura amb el Google Earth i exportant-la a la web perquè ens calculés l'àrea i aquest ha estat el resultat:
Per tant, observant els dos mapes i comparant-los, amb la imatge de sota, podem afirmar que antigament la població es concentrava al nucli antic del poble però a poc a poc, en créixer la població, va anar creixent pels seus voltants, agafant com a punt de partida el nucli del poble.
Aquí teniu una taula comparativa per a les conclusions exposades:
Esperem que us agradi i, sobretot, us sigui útil.
A continuació us exposem un parell d'activitats que es poden dur a terme tot utilitzant aplicacions com Google Maps i Google Earth. Ambdues estan pensades per al cicle superior d'Educació Primària i amb la finalitat d'ajudar als estudiants a situar-se i utilitzar les noves tecnologies per relacionar els continguts que es volen treballar.
ACTIVITAT 1: GOOGLE MAPS
És una activitat pensada per crear una ruta al poble que es treballa, Besalú. Us presentem les tres fases que caldria fer amb els alumnes per realitzar-la:
1. ABANS: Preparem la ruta!
La mestra proposarà als alumnes fer una excursió al poble que treballen: Besalú.
Abans d'anar-hi, els demanarà que busquin informació, mitjançant les TIC, dels llocs de més interès i que tinguin un atractiu cultural.
Els alumnes, per grups cooperatius, hauran de cercar dos llocs que els cridin l'atenció i presentar-los a la resta de companys. A continuació, el mestre idearà la ruta enllaçant els llocs que hauran proposat i, si creu oportú, n'afegirà algun de nou.
2. DURANT: Anem d'excursió.
Quan arribem a Besalú aparcarem al pàrquing de l'entrada del poble, tal com s'havia programat al mapa. Abans de baixar de l'autobús se'ls donaran les premisses i les normes que hauran de seguir:
- Cada grup disposarà d'una tauleta, amb el mapa configurat, que servirà per marcar la ruta i anar omplint tots els punts més importants amb una petita descripció del que els ha cridat més l'atenció i alguna imatge.
- Els grups hauran d'anar plegats durant tota la ruta. En els llocs on no hi hagi cap tipus d'informació en format digital o en format de panells, trobaran un guia que els proporcionarà la informació necessària d'aquell lloc.
- El punt de trobada a mitja ruta serà el Castell de Besalú (parada 10) on dinarem i comentarem el que hem vist i farem un petit seguiment de l'excursió fins al moment.
3. DESPRÉS: Ho posem en comú!
Un cop arribem a l'aula, durant aquella setmana, es posaran en comú els mapes amb les seves imatges i els comentaris i curiositats que s'hi han anat afegint.
D'aquesta manera, podrem observar si els resultats són similars o no tenen res a veure entre ells.
A continuació, us adjuntem el mapa que hem creat com a mostra de l'activitat que es proposa anteriorment: Sortida a Besalú.
ACTIVITAT 2: GOOGLE EARHT
L'activitat que es proposa a continuació, és una activitat pensada per treballar Google Earth i una web, Free Maps Tools, que complementa l'aplicació i que servirà per calcular les àrees del nucli antic i de Besalú actual.
A la primera activitat s'ha fet una proposta d'una ruta. En canvi, en aquesta es proposa fer una recerca més exhaustiva sobre Besalú i la seva població.
Observant el mapa de l'activitat anterior, hem pogut veure que Besalú, com d'altres pobles medievals, ha patit un creixement de la població considerable. És per això, que hem buscat dades per contrastar aquesta informació. Una web que ens ha servit d'ajuda és l'Idescat, que ens ha ajudat a extreure algunes dades. Aquí us les adjuntem:
Veient aquesta graella, podem veure que la població des de l'any 1996 ha tingut un creixement, però no molt destacat. Així doncs, veient que no teníem referències de la població del Besalú de l'edat medieval, hem decidit fixar-nos en les àrees del poble i en com aquestes han crescut.
1. En primer lloc hem calculat l'àrea del nucli antic, fent una figura amb el Google Earth i exportant-la a la web perquè ens calculés l'àrea i aquest ha estat el resultat:
Àrea del nucli antic: 63810.541 m² o 0.064 km²
2. A continuació, ho hem comparat amb l'àrea actual de Besalú i els llocs on viu la població i el resultat ha estat el següent:
Àrea de l'actual Besalú: 3366650.009 m² o 3.367 km²
Per tant, observant els dos mapes i comparant-los, amb la imatge de sota, podem afirmar que antigament la població es concentrava al nucli antic del poble però a poc a poc, en créixer la població, va anar creixent pels seus voltants, agafant com a punt de partida el nucli del poble.
Aquí teniu una taula comparativa per a les conclusions exposades:
Esperem que us agradi i, sobretot, us sigui útil.
La proposta que presenteu és útil per a treballar diferents aplicacions geogràfiques. A continuació us exposem una avaluació i aspectes a millorar sobre el nostre punt de vista.
ResponEliminaHeu realitzat un escrit amb correcció ortogràfica però alerta a l'última frase ("esperem que us agradri"). Hi ha bona concordança de frases i coherència, tot i que s'utilitzen verbs en diferents temps verbals. L'estructura de frases és neutra i permet llegir-se fàcilment per a qualsevol persona interessada en la temàtica del vostre blog o bé de l'activitat que presenteu. El disseny amb l'acompanyament d'imatges i enllaços facilita la comprensió. També heu contextualitzat l'activitat, fet que genera interès directe als infants.
Està molt bé que hàgiu organitzat la ruta en diferents fases: prèvia, durant i després, ja que cadascuna es caracteritza amb la seva aportació (coneixements previs, procés de realització i posada en comú). Així doncs, en la vostra proposta els infants poden interactuar amb els altres i amb l'entorn, a través de l'aprenentatge global de diferents àmbits d'aprenentatge, els quals són transversals.
Pel que fa al contingut, els conceptes utilitzats són adequats i útils per aprendre l'activitat. Ens sembla correcte que utilitzeu diferents recursos: Google Maps, Free Map Tools, Google Earth, eines que permeten resoldre l'activitat i aprendre d'elles, la qual cosa significa que es poden utilitzar en un futur (creeu alumnes competents).
L'única cosa a dir és que el disseny és senzill però segurament serà per la plantilla que el blog us ofereix. Però com a millora, us recomanem que poseu la lletra més gran per facilitar la lectura, igual que les imatges. Finalment, dir que l'activitat sí que es podria portar a terme a la realitat segons l'edat que l'heu enfocat i es podria adaptar a cursos inferiors, la qual cosa és bon senyal. Bona feina, us posaríem una nota de notable alt!