Pràctica 3: Millorem Besalú!

Pràctica 3: MILLOREM BESALÚ


1. PROBLEMATITZAR: Caldria posar un espai per joves a Besalú?

2. DADES INFORMATIVES:

Un cop hem compartit amb els alumnes el problema que ens plantegem: “Caldria posar un espai per joves a Besalú?” començarem buscant dades i informant-nos sobre el tema.

Exercici 1

El primer exercici serà elaborar enquestes per passar-les als joves de Besalú d’entre 11 i 16 anys. Aquestes, les elaboraran els alumnes a través dels formularis de Google, una eina online amb un funcionament generalment senzill.

Dins aquesta enquesta, els alumnes faran les preguntes que els interessin, tenint en compte què volen saber de la opinió de la joventut del poble. La recomanació del mestre serà que elaborin la majoria de preguntes amb resposta dicotòmica per poder obtenir, a l’hora de fer el buidatge, dades quantitatives les quals facilitaran l’anàlisi i la creació de gràfiques. Les quals ens interessa tenir per poder observar visualment la opinió dels joves.

Un cop elaborada l’enquesta, els alumnes per grups s’encarregaran d’anar a passar-les als seus companys, des de cinquè fins a 4t de la ESO. Ells, al estar dintre les edats compreses en les quals volem fer l’estudi, també hauran de respondre l’enquesta.

Un cop passades totes les enquestes, arribarà l’hora de fer el buidatge, aquest es farà per grups, és a dir, cada grup analitzarà una edat diferent i un cop fet tot el buidatge, presentaran als seus companys les dades recollides i podran fer una comparació de les diferents opinions que han anat sorgint segons l’edat dels enquestats. Per tal de fer-ho més visual, els alumnes elaboraran gràfics, així d’aquesta manera es veurà molt més quines idees prevalen segons l’edat i si aquestes són molt diferents o no.

Model enquesta:





Respostes de les enquestes










Exercici 2
El segon exercici serà buscar dades sobre el nombre de joves entre 11 i 16 anys que habiten a la zona. Per fer-ho el mestre proporcionarà l’enllaç  http://www.idescat.cat/ i els alumnes hauran de buscar les dades. El nombre total de joves entre 11 i 16 anys és de 132Per facilitar la tasca, el mestre ensenyarà prèviament un vídeo demostratiu per cercar correctament les xifres. 


Exercici 3
L’última dada que fa falta saber és la disponibilitat de locals en el poble. Segons la notícia http://www.radiolot.cat/noticies/jornada-portes-obertes-omplir-locals-buits-besalu/ hi ha la certesa que Besalú disposa d’espais i locals buits d’antigues botigues, per aquest motiu, els alumnes visitaran a l’alcalde del poble, Lluís Guinó i Subirós, per proposar-li la idea d’aprofitar un d’aquests locals i convertir-lo en un espai per joves. Perquè la seva proposta tingui un fonament científic i vàlid, adjuntaran les dades recollides en les primeres anàlisis.

3. OPINIÓ

Un cop els alumnes hagin buscat les dades sobre la població jove de Besalú i estigui fet el buidatge de les enquestes, passarem al següent punt de la pràctica: parlar amb els responsables de dos espais per joves que funcionen bé i que són propers al nostre municipi.
Els espais juvenils de qualitat, propers a Besalú que la mestra haurà escollit són: l’espai per joves l’Ideal, a Olot i Cal Drac, a Banyoles.
Els alumnes hauran d’elaborar una entrevista, senzilla, que hauran de respondre els responsables actuals de cada centre corresponent. L’entrevista seria la següent:

Benvolgut/ada, primer de tot, gràcies per prestar-te a respondre aquesta entrevista. Som els alumnes de sisè de l’Institut Públic Escola Salvador Vilarrassa. Estem elaborant un treball envers la següent problemàtica: Caldria posar un espai per joves a Besalú? Per això, creiem oportú obtenir informació de centres de joves referents que funcionen bé, com és el vostre cas:

1.    Quin any es va fundar l’espai? Qui el va fundar?
2.    Amb quins propòsits es va fundar l’espai?
3.    Quins propòsits segueix actualment? Cap a quina direcció voleu mirar pel futur?
4.    Quina activitat, taller o projecte que es faci al centre destacaries? Per què?
5.    Com és el perfil de joves adjunt a l’espai?
6.   El centre treballa en l’àmbit local, de Catalunya o també es fan activitats o intercanvis a escala Internacional?
7.    Creus que la participació en l’espai és alta o cal promocionar aquest tipus de centres per joves?
8.   En quina mesura col·labora l’Ajuntament amb vosaltres? Creus que podria fer-hi més?
9.    Creus que les instal·lacions de l’espai s’adeqüen al vostre projecte? Què milloraries?
10.  Aquest espai amb quins diners es subvenciona? Hi ha entitats que col·laborin amb vosaltres?
11. Hi ha algun aspecte que vulguis recalcar que no s’hagi mencionat en aquesta entrevista?



4. DRAMATITZACIÓ

Per últim, els alumnes hauran de preparar una dramatització posant-se a la pell de diferents persones que es reuniran per parlar de la problemàtica que ha guiat el nostre treball: caldria posar un espai per joves a Besalú? Els alumnes adoptaran diferents rols: dos joves en defensa de la necessitat de crear un espai, l’alcalde de Besalú i un mestre/a de l’escola.
La primera part de la dramatització es farà una presentació dels personatges i de la qüestió, seguidament discutiran el tema i finalment n’extreuran les conclusions finals.


-       Situació: els joves de Besalú volen un espai per ells on fer xerrades, els deures o treballs en grup. Després de fer un estudi sobre el cas, van a trobar-se amb l’alcalde del poble per explicar-li el seu projecte.

-       Personatges:
-       Alcalde: Lluís Guinó i Subirós
-       Alumna: Tània
-       Alumne: Marc
-       Mestra: Montserrat

-       Procés d’escenificació: què pensa cada personatge, rols

Cada personatge té un rol diferent, és per això, que els alumnes abans de representar el personatge han de tenir clar quin rol han de complir.  

Lluís Guinó és un home de 48 anys que fa exactament 21 anys que és alcalde de Besalú, per tant, coneix a la perfecció el poble. En aquesta trobada li interessa molt sentir la veu dels joves i va disposat a escoltar-los i a donar-los-hi també la seva opinió. Es vol guanyar el vot dels joves del poble, per tant, li interessa dur a terme aquesta trobada per acostar-se més a aquest sector de la població. Tanmateix, no es pot excedir del pressupost municipal i farà veure als dos alumnes que no tot és possible, ja que cada vegada hi ha més retallades i ha de prioritzar aquells serveis de més necessitat.

En Marc i la Tània són dos joves del poble capdavanters en aquesta iniciativa. Han motivat a la resta de joves a col·laborar amb aquest projecte. Volen tirar endavant el local per joves però necessiten l’aprovació i el suport total de l’alcalde, és per això, que l’intentaran convèncer per crear aquest espai. Perquè la seva proposta tingui un fonament científic de pes, portaran a la reunió l’estudi que han realitzat. Mostraran a l’alcalde les dades de les enquestes i en comentaran els resultats obtinguts.

Punts forts on han d’insistir: (dades que més han d’incidir en Marc i la Tània)

-       un 100% dels joves enquestats creuen necessari l’existència d’un espai per joves
-    un 83,3% dels joves creuen que l’ajuntament no els té en compte per diferents motius:
-       no disposen de cap local per ells
-   l’ajuntament no es vol gastar diners o part del pressupost per fer activitats o donar recursos a joves
-       Propostes dels mateixos joves per fer en el futur espai de joves:
-       Els joves durien a terme jocs pels menuts del poble
-     Activitats com l’escalada, crear enigmes, jocs o mirar pel·lícules (morals o educatives)
-       Creació de festes per part dels joves
-       Unir els joves del poble creant una sola colla creant així un bon clima de grup
-       Zona de joc: fer competicions online, jugar a la wii o a la play station. 

La Montserrat és la mestra de 6è, ha estat present en tot aquest procés participatiu dels joves i ha assessorat als alumnes sempre que ha fet falta. També està d’acord en dur a terme aquest local per joves, ja que troba que és necessari per al poble. Acompanya a en Marc i a la Tània a la reunió amb l’alcalde per fer-los-hi suport i també insistir a l’alcalde l’obriment del centre jove.


5. Enregistrament 

Mostra de l'enregistrament





Comentaris

  1. Hola noies!

    Primerament, us volem felicitar per la feina feta! Creiem que els exercicis proposats estan molt ben pensats i contextualitzats; tots ells segueixen una progressió per l’obtenció i tractament de les dades. Un punt a destacar, és la participació dels propis alumnes en la realització de les enquestes. Tot i això, no hi ha presència d’un títol problematitzat que presenti el tema tractat com a possible problema per a la població. La presentació de les activitats és força acurada i pautada tanmateix, no hi consta la seva finalitat educativa.

    En relació al joc de rol, està molt ben estructurat i cada un dels personatges té un paper clar i diferenciat de la resta a més, cada un d’ells es troben molt ben explicats en la redacció de la proposta. El rol de cada un dels personatges permet que el debat esdevingui fluït i facilita l’aparició i presentació dels diferents arguments.

    Bona feina! Blog de Camprodon.

    https://docs.google.com/document/d/1hfYP5vQcTf6utLxuAhZare89TSxp8MIho_0tth9GVpY/edit?usp=sharing

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per l'avaluació, comentaris i propostes de millora!

      Elimina
  2. Hola noies! L'activitat 3 està molt ben plantejada. Bona feina! Us adjuntem la rúbrica que hem utilitzat per avaluar-la. En ella, a part de la qualificació hi trobareu alguns consells per acabar de millorar-la. Esperem que us siguin útils.
    Aquí teniu l'enllaç:
    https://docs.google.com/document/d/1ApkN8chWEuVQCF15bE25A_Vb_kJyUpF47X3zVO96Gp0/edit#

    Fins aviat,

    Blog de Cadaqués.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per l'avaluació, comentaris i propostes de millora!

      Elimina
  3. Bon dia noies! Som en Juanjo, la Laia, l'Ester, la Carla i la Mireia i aquí us deixem la nostra avaluació!

    Després de llegir la vostra proposta per millorar el poble de Besalú ens agradaria dir diverses coses. Primer de tot creiem que el tema que heu seleccionat és d’un gran interès pels alumnes, ja que és molt proper a ells, això faria que l’aprenentatge fos molt més significatiu i que els infants estiguessin molt més motivats. A més pensem que és molt oportú per realitzar la dramatització del problema que ens heu mostrat, facin un treball tan exhaustiu prèviament. Veiem que està molt bé per poder realitzar correctament la dramatització que tinguin unes evidències (fetes i buscades per ells mitjançant les enquestes) els quals els permeti contrastar millor les opinions davant unes dades qualitatives i verídiques. El recurs d’utilitzar les enquestes i a més fer-ho mitjançant les TIC creiem que és una bona forma per introduir de forma interdisciplinar aquestes en la pràctica. Totes les activitats plantejades abans de la dramatització pensem que estan molt ben contextualitzades i indueixen a què l’alumne sigui el protagonisme del seu aprenentatge, ja que aposten per l’autonomia d’aquest. A més al fet de crear vosaltres mateixes un model d’enquesta i de respostes ajuda que ens puguem fer més la idea de com podria ser aquesta activitat a la pràctica.

    Pel que fa a la dramatització, pensem que els rols estan molt ben definits i diferenciats els uns dels altres. Els rols que heu creat permeten que el debat sigui fluid, i també fàcil a fer pels alumnes quan l’hagin de dur a terme. Gran feina noies! Seguiu igual!

    La vostra nota númerica és un 9'5!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per l'avaluació, comentaris i propostes de millora!

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Pràctica 1.1

Disseny de la pràctica 3

Pràctica 1.2